Winterdiner 19 december 2016

Studenten hebben dit jaar het winterdiner voor mentoren en relaties verzorgd. Vanaf de uitnodigingen, gastheer/vrouw zijn, maken van foto’s tot het presentje bij afloop. En wat een feestavond was het! Een paar mooie speeches van jongeren die avond willen we via deze pagina graag met u delen.

“Ik vind het bijzonder om te zien dat hier voor mij mensen zitten, die allemaal hetzelfde voor ogen hebben als ik, namelijk; iets voor een ander betekenen.

Je hoeft geen studie te volgen om een mentor te kunnen zijn. Het zijn wie je bent is genoeg. Een rolmodel en een motivatie pilaar, want dat is wat jullie en ik zijn. Ik onderschat het soms wel eens, maar wanneer ik een app bericht binnen krijg van mijn mentee met de tekst; “ik dank God dat jij in mijn leven bent gekomen’’ dan word ik toch wel even stil. Een meid die onderaan de sociale ladder staat en die alleen maar te horen krijgt wat zij MOET doen. Wij maken als mentor het verschil om haar te vragen wat zij WIL doen. Iets waar je je als mentor in kan verplaatsen. Er slechts voor haar te zijn en haar de mogelijkheden te vertellen over wat zij kan met haar kwaliteiten, om even in de termen te blijven van mentoring: haar in haar kracht zetten. Ik ben gekoppeld aan haar op herkenning en erkenning. Angst voor de teleurstelling “want ik kan dat toch niet’’.

Ik weet uit eigen ervaring dat een HBO opleiding in mijn ogen onmogelijk was. Wie had dat kunnen denken toen ik 8 jaar geleden mijn pad insloeg als studente op het MBO niveau 2. Inmiddels zit ik in het derde leerjaar van het HBO Maatschappelijk werk en Dienstverlening. Wat had ik toen graag een mentor als u willen hebben. Die mij zou kunnen leren om mijn onzekerheid de baas te zijn. Nu jaren verder kan ik zelf mijn mentee motiveren met, mijn eigen levenskennis en vooropleidingen.” Kim Hettema

“…Laatst heb ik een fantastische kans aangeboden gekregen. Samen met studente Regina van het mbo mocht ik naar Den Haag voor een informatiebijeenkomst voor het Studentenlab. Het studentenlab is een initiatief vanuit het Ministerie van OC &W waarbij mbo en hbo studenten worden uitgenodigd om mee te denken over het versoepelen van de overgang mbo naar hbo. Ik raak hierdoor ook steeds meer betrokken bij deze overgang, zo kreeg ik laatst al de gelegenheid om met Miranda een MBO-klas voor te lichten over onderwijs in het hbo. Hier hebben we verteld hoe mentoring een belangrijke rol kan spelen. Meerdere mbo-studenten toonden interesse in studentmentoring. Een week later zaten er al twee aanmeldingen in ons postvak! En zo volgen er meer. Dankzij de hulp van alle aanwezigen hier wordt dat gelukkig mogelijk gemaakt. Daarvoor wil ik jullie van harte bedanken.”
Renske Groeneveld

 

Geef een reactie

